Bedrijven moeten hun digitale verantwoordelijkheid beseffen

Bedrijven en organisaties moeten zich meer bewust zijn van de invloed die hun digitale systemen op de samenleving hebben.

Architectuur als motor van digitale innovatie

Hoe staat het met het digitale innovatievermogen van uw organisatie? En wat is de rol van architectuur daarin?

Digitale transformatie als model tot aanpassen

In de afgelopen decennia heeft de wereld een ongekende digitale revolutie doorgemaakt, waarbij technologische vooruitgang de manier waarop we leven, werken en communiceren ingrijpend heeft veranderd.

Bedrijven bang voor negatieve effecten stagnerende digitalisering

Ruim zeventig procent (73.5%) van de mkb-bedrijven is bezorgd dat stagnerende digitalisering in hun bedrijf zal leiden tot operationele inefficiëntie, hogere operationele kosten en lagere productiviteit.

Productiviteit en efficiency jagen digitalisering aan

Volgens het CBS heeft ruim 70% van de bedrijven het afgelopen jaar initiatieven genomen om verder te digitaliseren. Belangrijkste doelen zijn verhoging van de productiviteit en efficiency.

Digitaliseren moet geen haastklus zijn

De gemiddelde IT’er besteedt ongeveer een derde van zijn werkweek aan het rechtbreien van onvolkomenheden door haastwerk bij eerdere ontwikkeltrajecten. Is dat nodig?

IT innovatie: veranderen of verdwijnen

Tijdens corona was IT vooral bezig met het operationeel houden en oplappen van systemen. Nu is echte innovatie nodig om de organisatie toekomstbestendig te maken.

Eerst optimaliseren bij de digitale transitie

Veel organisaties zijn bezig met innovatieve IT projecten, terwijl hun digitale basis nog wankel is. Begin daarom met het verbeteren van de dagelijkse dienstverlening.

Datasilo’s en legacy systemen remmen transformatie

Uit onderzoek blijkt dat de digitale transformatie vooral vertraagd wordt doordat belangrijke data gescheiden is opgeslagen in oudere systemen. Legacy systemen remmen daarmee groei en vooruitgang.

Iets hoger budget voor digitale transformatie

Nederlandse organisaties trekken iets meer budget uit voor het realiseren van een digitale transformatie. Dit blijkt uit onderzoek van Enigma Research.