De drie soorten IT-groeipijn en hoe je ze vermijdt
In de praktijk leidt succes vaak tot onverwachte complicaties op IT-gebied die verdere groei belemmeren. Zulke problemen zijn echter niet onvermijdelijk.
In de praktijk leidt succes vaak tot onverwachte complicaties op IT-gebied die verdere groei belemmeren. Zulke problemen zijn echter niet onvermijdelijk.
Volgens het CBS heeft ruim 70% van de bedrijven het afgelopen jaar initiatieven genomen om verder te digitaliseren. Belangrijkste doelen zijn verhoging van de productiviteit en efficiency.
Marktverstoringen zoals door Corona hebben bedrijven aangezet om sneller te digitaliseren. Toch digitaliseert het buitenland sneller dan wij. Hierdoor verzwakt de concurrentiepositie, meldt ING.
Een derde van de IT’ers heeft moeite met het begrijpen van opkomende technologieën. Kansen op betere bedrijfsprocessen en meer winst, blijven hierdoor onbenut.
IT afdelingen wordt vaak een autoritaire houding verweten. Maar om hun positie van leidend naar dienend te transformeren is een strategische visie van het MT nodig. En die ontbreekt vaak.
Van hardware begrijpt iedereen dat het aan slijtage onderhevig is. Software bekijkt men meestal niet op die manier. Toch slijt ook die.
De gemiddelde IT’er besteedt ongeveer een derde van zijn werkweek aan het rechtbreien van onvolkomenheden door haastwerk bij eerdere ontwikkeltrajecten. Is dat nodig?
In onzekere tijden kijken bestuurders kritisch naar de kosten. IT komt daarbij nadrukkelijk in beeld. Wat zijn de aandachtspunten daarbij en hoe houdt u de IT kosten in de hand?
Tijdens corona was IT vooral bezig met het operationeel houden en oplappen van systemen. Nu is echte innovatie nodig om de organisatie toekomstbestendig te maken.
Veel organisaties zijn bezig met innovatieve IT projecten, terwijl hun digitale basis nog wankel is. Begin daarom met het verbeteren van de dagelijkse dienstverlening.